Automation in Pharmacies

25.02.2021

Ve čtvrtek 25.2. proběhla na naší fakultě online formou zajímavá přednáška na téma Automatizace v lékárnách. Touto, v tuzemsku stále téměř neznámou oblastí farmacie, nás provedl Pablo Urbini, zástupce firmy Rowa Technologies. Jedná se o společnost poskytující automatizovaná řešení ve spolupráci s lékárnami celého světa. V České Republice toto zprostředkovává firma Helago-CZ.

Během přednášky jsme se mohli dozvědět jednak základy toho, jak tyto systémy fungují, zejména však, jak je můžeme využít v praxi k poskytování kvalitnějších služeb našim pacientům. Jistě se shodneme, že prací farmaceuta, vytvářející skutečnou přidanou hodnotu, není doplňování krabiček do regálů a jejich opětovné hledání. Tyto rutinní činnosti nás stojí čas, který bychom mohli věnovat našemu opravdovému poslání. Tomu, aby měl pacient ze zvolené léčby co největší užitek. Čas pro konzultaci a dispenzaci je tak často pomyslným hrdlem lahve k poskytování kvalitní péče. Právě automatizace je nástrojem, který nám s tímto může pomoci.

Posun od činnosti prodejní k činnosti konzultační bude mít jistě vliv i na fyzickou podobu lékáren. Ačkoliv je možné tato řešení přizpůsobit stávajícím, dokonce i historickým, lékárnám, plného potenciálu této technologie se dle mého názoru dosáhne naopak až přizpůsobením prostor lékárny jejím možnostem.

Možná nejzajímavějším bodem celé přednášky tak pro mne byla lékárna, ve které lékárník nestojí za tárou, ve které vlastně ani tára není. Robot, umístěný ve středu lékárny umožňuje výdej ze skladu pod úrovní lékárny přímo do rukou lékárníka. Ten se tak může věnovat pacientům v některém z pohodlných boxů určených pro konzultace. Po vybrání léku zadá jeho název a konzultaci plynule ukončí jeho dispenzací. Komunikace s pacientem zde není nijak přerušena a díky absenci přepážky a uvolněnému prostoru probíhá v přátelštějším prostředí.

Na konci přednášky byly diskutovány i ekonomické aspekty automatizace lékáren. Ačkoliv spotřeba energie a provozní náklady těchto systémů jsou téměř zanedbatelné, překážkou k jejich širšímu použití v našich podmínkách ve většině případů stále zůstává poměrně vysoká pořizovací cena. Návratnost investice je samozřejmě úměrná množství obsloužených pacientů, a tak u velmi frekventovaných lékáren může být toto řešení výhodné již nyní, jak dokazuje například hradecká Lékárna U Modrého robota. Lze předpokládat, že další vývoj bude u nás velmi podobný vývoji v jiných vyspělých zemích, kdy s klesající cenou nové instalace přibývaly velmi rychle. Výhodou je fakt, že tyto systémy mohou sloužit velmi dlouho bez nutných změn. Stále v provozu jsou i první instalace firmy Rowa z doby před více než dvaceti lety.

V samém závěru, kdy byl prostor pro dotazy, byla nastíněna i zajímavá a stále aktuálnější otázka, zda je možné, že automatizace dojde do bodu, kdy zcela nahradí práci lékárníka. Pablo rozptýlil naše obavy tím, že tato technologie je vyvíjena pouze pro spolupráci člověka a stroje, nikoliv pro jeho nahrazení. Ačkoliv je totiž možné účinně zautomatizovat rutinní činnosti a do jisté míry pomocí databázových systémů například i problémy lékových interakcí, jsme to nakonec my, kdo musí všechny tyto dílky správně složit a aplikovat na konkrétního pacienta. Další otázka se týkala stejného problému v případě umělé inteligence. Zde je samozřejmě situace složitější. Tím spíše, že většina predikcí v této oblasti se ukázala být až komicky nepřesná. Lze však očekávat, že činnosti vytvářející hodnotu na základě kvalitní mezilidské komunikace si svoje místo zachovají. A právě zde nám pomohou automatizační procesy, které mají potenciál kompletně změnit nejen náplň naší práce, ale i způsob, jakým se lidé na lékárny dívají. Z místa, kam si pouze chodí vyzvednout svůj lék, na otevřené pracoviště, ke kterému se obrátí jako k počátečnímu bodu při řešení všech svých zdravotních problémů.

Jiří Pchálek